Pruuniks teiseks juuniks indeed.
Väljas kaheksa kraadi ja juba
viiendat päeva tuulab korralikult. Pühapäeva õhtul oli see tuul kuum nagu
samuum, praeguseks jäine nagu eksnaise süda.
Vähemalt oli möödunud pühapäev
tõeline suveilm. Ujusin päris pika maa ja venna hüppas isegi tornist. Peesitasime
seal laudadel ja ehkki iseenesest ju väga spetsiaalselt päikest ei võtnud, oli
õhtuks õhetus peal.
Praegu tundub see kui kauge
unenägu.
Viimane kuu on möödunud taas
vesternide tähe all. Vaatasin oma Star Warsi bb’idega kõik need asjad, mis
mulle huvi pakkusid (ja mõnel juhul ka need, mis mulle huvi ei pakkunud, kuigi
Dirty dancing havanna nights oli omaette elamus) ära ja pidin siis uutele
jahimaadele suunduma.
Ehk aeg ära vaadata mõningad
klassikud. Ja siis mõningad mitte klassikud. Sest obsessioonid, eks ole.
Aga alustuseks klassikutest.
(ja enne seda: kõik eelnevad laused
algavad sidesõnadega, mille kohta kuri keelekriitik ütleks halb stiil,
Hemingway aga: lase käia!)
„The Wild Bunch“, 1969. (dir. Sam Peckinpah)
Cool opening credits, check
It rly was wild.
Linastumise ajal põhjustas see kohe
controversory ja võib öelda, et selle vägivald kajab siiani läbi filmikunsti
nagu kuulipildujavaling. Mu kalestunud 21. sajandi süda oli avaminutitel suht okei
wow. Mõjutatud spageti vesternidest on see omkorda mõjutanud tulevasi
filmitegijaid. Sest sellist verepulma kohtab üldiselt vaid Tarantino ja Rodrigueze
filmides (rääkides muidugi lääne kinost ja jättes kõik kung fu filmid ja jidaigeki’d
kõrvale). Ainult et kui nemad teevad seda oma iroonilises ja stililiseeritud
kastmes (ja see kaste on, üllatus üllatus, punane), siis see film lajatas aga täiega.
Aga jah, esimene asi, mida selle
filmi puhul tavaliselt mainitakse, on selle vägivaldsus. Ja ennekõike tähendab
see ava- ja lõpumadinat. Esimesed 15 minutit on inimesele, kes on harjunud
vesternide tavapärase vägivallaga (tühi linnatänav, six-shooter, hea vs paha(d)),
midagi harjumatut. Sest selle asemel, et naised-lapsed-vanakesed kardinate taha
ära peita, on nad täpselt keset shoot-out’i. Ja laibad lendavad.
Ning lõpumadin, lol see lõpumadin. Nad
löövad seal nelja peale nii 120 inimest mätasse.
The Walk.
Jep, see on ilmselt üks neist baasfilmidest, kust see trope lähtub
Aga vägivald vägivallaks, ajastu
ise on väga huvitav. Nimelt toimub filmi tegevus klassikalise vesterni ajastu
lõpul, 1913. aastal. Mehhikos on revolutsioon, bossidel on autod ja
kuulipilduja on six shooterit välja tõrjumas. Raudteed on valmis, lääs alistatud
ja püstolikangelaste aeg läbi. Ja selles kaduvas maailmas, kus reaalsus on
müüti alistamas, asub vananev outlaw’de jõuk oma One Last Jobi sooritama.
Ma olin selle filmi vaatamist
tegelikult juba sügisest saadik edasi lükanud. Kui lumi vesternis on halb õnn,
siis mida veel autode kohta öelda? Aga mul on hea meel, et ma selle viimaks ära
vaatasin, küll kahes järgus, sest tegemist on ligi kahe poole tunnise
üllitisega. Millest tuleb ka minu kriitika. Esimesed 15 minutit on super ja sii
järgnevad pool tundi ei toimu suurt midagi. Esimene kord ma jäingi nii 30
minuti pea pooleli. Aga kui ma siis edasi vaatasin, võttis lugu tuurid üles ja
edasine läks juba käbedalt.
Pluss Liisa sai endale uue vestern
mehe, kelle filme läbi vaatama hakata. See kord päriselt cowboy.
*
Ja nüüd ma tahtsin John Fordi
filmidest rääkida, mis mõjusid „The Wild Bunchi“ kõrval kui vahukomm pärast
jalapenjot, aga paraku tabas mind väsimus ja uni.
So long.
No comments:
Post a Comment