Friday, November 4, 2011

I can show you the world~!

Niisiis. Umbes kaks nädalat tagasi sain ma religioosse kogemuse osaliseks. Kinda. Tegelikult ilmselt väga mitte, aga kutsume seda nii.
Kuulasin nimelt Kyuhyuni soolosid (kui üllatav) ning kaks laulu hakkasid mulle kõrva kui ilmselgelt vaimulikud laulud. Seejuures väga ilusad. Läksin ja guugeldasin siis Kyuhyun churchi ja sain tulemuseks ühe laulu live'i. Ma kuulasin seda kohe mitu korda ja ühel korral tõmbusid isegi mu silmad niiskeks. Vot, see oligi mu eepiline religioosne kogemus.

Aga see pole põhiline. Vaatasin nimelt teisi Kyuhyuni kirikuslaulmisi ka (neid on päris mitu) ja lugesin alt kommentaare, mis oli üllatavalt põnev tegevus. Lol, ma sattusin isegi ühe teoloogilise väitluse otsa. Ühest kommentaarist sain aga teada, et Kyuhyun on new born christian ja kuulub Yoido Full Gospel kirikusse, mis tekitas minus kui suures religioonihuvilises otsekohe tahtmist asja lähemalt uurida.
Wikipeediast sain teada, et tegemist maailma suurima kogudusega nelipühalaste kirikuga (miljon liiget, kenasti Guinessi rekordites kirjs), asutajaks ja juhiks reverend David Yonggi Cho. Ühesõnaga, Kyuhyun on nelipühalane. Milles pole midagi halba, arvestades et nelipühilus on üks suuremaid ja mõjukamaid sekte protestantluses, aga siiski – kõiksugused kristluse karismaatilised suunad panevad mind alati neisse teatava ettevaatlikuse, kui mitte eelarvamusega suhtuma. Tegin veel natuke researchi ja leidsin selle artikli, mida ma olin aasta tagasi tegelikult juba lugenud, aga ära unustanud. Seda on natuke kummaline lugeda, sest Eesti teadupärast on üks usu suhtes ükskõiksemaid riike maailmas ja kõik selle vähegi aktiivsemad ilmingud tekitavad võõristust. Aga samas, tegemist on kirikulehega ja selliste lehtede tekst ongi natuke kummastav.

Kogu selle uurimise peale tekkis mul suur tahtmine ka teiste sujude religioossed eelistused välja selgitada. Seda ma tean, et suurem enamus neist on protestandid, nii et minu ülesanne oli märksa ambitsioonikam: selgitada välja, millist suunda nad esindavad.
Ja see ülesanne osutus oodatust raskemaks. Et Kyuhyuniga oli asi olnud nii lihtne, eeldasin ma, et teisetega läheb sama libedalt, aga tutkit brat. Koperdasin muudkui aga listide otsa, mis ütlesid samu asju, ja paganama foorumites läksid kohe lahti teoloogilised vaidlused. Üks asi segas mind küll: kui neis nimekirjades oli tehtud eristus kristlane/katoliiklane. Kullakesed, kui te tahate eristada, tehke seda protestant/katoliiklane vormis, sest võib-olla katoliiklased tunnevad end puudutatult, et te neid kristlaste hulka ei arva. Kõige tobedam oli see, kui sellele tähelepanu juhiti, teatas keegi, et jah, katoliiklased on teistsugused kui kristlased. Nagu common sence, hello?
Muidugi võib süüdistada kultuuriruumi, sest oleme ausad, kui budismi, islami ja judaismi eri suundadest ma veel jagan midagi, siis hinduismi eri vooludes olen ma üsna eksinud. Ja kõrvalseisjale, kes kristlusest midagi ei jaga, võib kogu see voolude rägastik tunduda kui puder ja kapsad. Isegi mul endal läheb protestantismi juures vahepeal sassi.

Aga tagasi Suju juurde. Et see ei oleks nii laialivalguv tekst, proovin ma selle listina kirja panna ja täiendada oma mõtetega. Hoiatus, see on päris pikk.
Suju esikristlane tööhoos
  • Heechul: ateist. See on teadmine, mille iga fänn õpib vist ühe esimese asjana Heechuli kohta ära. Ainult, et on teatav vahe, kas sa oled ateist, agnostik või on sul lihtsalt ükskõik. Ma olen proovinud Heechuli puhul aru saada, kes ta siis ikka on, ja arvestades, et temas on teatavat raevukust, see et ta võtab kaitsepositsiooni, kui asi puudutab usku, see, et ta üldse mainib, et ta ei usu: see kõik paneb mind arvama, et ta tõepoolsest ongi ateist. Kui sulle religioon üldse korda ei läheks, siis sa ei mainiks seda niimoodi, ja omal moel läheb ateistidele religioon väga korda. Mingi osa minust julgeb minna isegi nii kaugele, et oletada, et Heechulil on kunagi ~usk~ olnud, aga ta on selle mingitel põhjustel kaotanud. Aga see teema kuulub vist juba fanfiction valda. Lõpetuseks kuldsed sõnad Kim Heechulilt eneselt:“Ma ei pruugi küll uskuda Jumalat, aga ma tean, mis on õige ja vale.“
  • Han Geng, Zhou Mi: ainsad sujud peale Heechuli, kes pole kindlalt kristlased. Mis ei tee neist aga automaatselt ateiste. Arvestades, et nad on sündinud ja kasvanud ikkagi kommunistlikus Hiinas, võib eeldada, et neid on vähemalt õpetatud vastavas vaimus (lol, need pildid, kus Zhou Mil on punane pioneeri kaelarätt on omal moel nii naljakad). Samas, Hiina on vaatamata kõigile muutustele väga traditsiooniline ühiskond ja me ei või iial teada, milliseid kombeid nende pered koduseinte vahel viljelesid. Siwon üritas Han Gengi peal misjonitööd teha, kuid viisist, kuidas teine reageeris: laisalt, mitte otseselt tõrjuvalt, kuid pühkides selle teema siiski kõrvale, oletan ma, et Han Geng pole mitte ateist nagu Heechul, vaid pigem ei lähe kristlus kui religioon talle lihtsalt korda. Zhou Mi aga, arvan ma, usub ~armastusse~.
  • Yesung: katoliiklane. Vähemalt nii väidavad kõik allikad, aga mul ei õnnestunud sellele ühtegi tõendit leida. Peale sisetunde, sest kui ma alguses sujusid alles tundma õppisin, oli mul kindel veendumus, et ta on katoliiklane. Igatahes temast jääb mulje, et ta on täitsa tubli pühendunud kristlane ja ta on osalenud ka mingis kirikulaulu (ccm) projektis. Ta ei räägi küll sellest väga, aga ma arvan, et ta kuulub suju religioossemate liikmete hulka (koos Donghae, Siwoni, Kyuhyuni ja Eunhyukiga).
  • Ryeowook: suurim üllataja, kui aus olla. Ma arvasin, et ta on protestant, kuid tuleb välja et hoopis katoliiklane. Tema puhul õnnestus mul isegi ta kodukirik välja selgitada. Et ta sellest aga ei räägi, ei oska ma ta veendumuste sügavust kuidagi kommenteerida.
  • Sungmin, Leeteuk, Shindong: eeldatavasti kõik protestandid (kuskil oli mainitud mingit kõlakat selle kohta, et Sungmin võib olla katoliiklane, aga ei midagi konkreetset). Mul ei õnnestunud nende kohta mitte tinksugi infot välja kaevata, aga seda me teame, et Teukile meeldib inglitest rääkida. Ma arvan, et nad kõik on meie mõistes selle koha pealt üsna tavalised.
  • Kibum: protestant ja kui ma õigesti aru sain, mingis evangeelses kirikus, mis ei ütle suurt midagi. Vähemalt kunagi oli tubli kirikus käija (Ameerikas iga nädal?). Legend räägib, et ta tuli just teenistuselt, kui SME scout teda tänaval tähele pani. Ta ise väitvat, et võlgneb Jumalale tänu, et ta üldes SMEndis on.
  • Kangin: natuke komplitseeritud juhtum. Osad allikad väidavad, et ta protestant, teised et ateist. Minu isiklikud tagasihoidlikud järeldused on, et tüübi näol on tegemist kas agnostikuga või on tal lihtsalt ükskõik. Ma ei tea miks, kuid ma näen Kanginit selles küsimuses veidi eestlaslikult/endalikult. Ta võib ju öelda, et ta on kristlane, aga see ei tähenda veel, et ta päriselt Jumalat usuks. Näiteks mina identifitseerin end usuliselt igava luterlasena, aga see kõik on pigem kultuuriruumi kui mu enese veendumuste pärast.
  • Eunhyuk: vot Eunhyuk on tõeliselt sektant selle sõna kõige korralikumas mõttes. Ma teadsin juba varem, et ta kuulub Manmin central kirikusse, protestantlikusse kirikusse, mida juhib Jaerock Lee, tuntud telejutlustaja ja tervendaja, kes suure skandaaliga aasta tagasi ka Eestis käis. Eunhyuki kohta leiab päris palju materjali, aga miski sellest pole otseselt misjonihõnguline. Alguses tundus veidi kummaline mõelda, et ta on sektant, aga et Eunhyuk on oma usus väga vaoshoitud, siis las ta olla. Ausalt öeldes, kui ma ei teaks, siis ma ei oskaks isegi aimata, et ta on pühendunud kristlane.Eunhyuk laulab kirikus.
  • Siwon: oi jummel, kas meil on vaja temast üldse rääkida! Siwon ei lase meil seda küll ära unustada, milline tubli kristlaspoiss ta on. Ainult et see on veidi väsitav, see pidev kordamine, piiblisalmide tweetimine ja kirikuskäikude mainimine. Ma ei arva, et see tähendaks, et ta tahab enda usku kuidagi tõestada: vaadake, ma käin iga pühapäev kirikus, ma olen tubli protestant; pigem põleb tema usk nii heleda leegiga, et ta tahab, et kõik selle särast osa saaks. Tal on tõelise misjonäri vaimu ja ta iidolipositsioon võimaldab tal oma mõtteid vabalt levitada. Tal on puhas imago ja ta ei jäta võltsi muljet, mistõttu ta sobib sellisesse rolli. Arvestades aga kui palju Siwoni ja religiooniga seotud uudiseid ja asju muudkui tuleb, on kummaline, et mul ei õnnestunud tema täpset usulahku sugugi kergelt välja selgitada. Millegi pärast arvasin ma alati, et ta on presbüterlane, lihtsalt lambist. Aga ta käib ilmselt hoopis metodistide kirikus, kuigi välismaal olles on ta ka baptistide kirikus teenistusel käinud.Hetkel teeb ta kaasa selles 3rd Wave Music projekstis nagu näiteks ka Xander ja Brian Joo, mida veab Jaeson Ma, aga mul ei õnnestunud ka selle kaudu midagi täpsemat teada saada. Lõpuks õnnestus mul leida,et ta tegi klassikalise riisiannetuse The First Jeongdang kirikule, mis on metodistlik kirik. Ja et metotistid panevad misjonitööle suurt rõhku, on ilmselt julge oletada, et Siwon on metodist.
  • Donghae: protestant ja täpsema voolu osas kehtib suht sama tekst, mis Siwoni puhul. Oletada võib, aga kindlalt ei tea. Naljakas, et uudised tema ristimisest tulid samal ajal, kui ma selle postituse jaoks researchi tegin. See võib tähendada mitut asja. Mina olen 21 ja siiani ristimata, aga ilmselt kunagi lasen seda teha. Võib-olla Donghae polnud ka varem jõudnud ristimiseni. Samas võib see vihjata baptistide traditsioonile ja ta leidis, et alles nüüd on õige aeg end ära ristida lasta. Või sai ta hoopis üleristitud, kinnitamaks tema usku, kuid see on juba üsna harva praktiseeritav tegevus. Oli mis see oli, kuid kohe kindlasti ei saanud sellel kolmapäeval Donghaest kristlast, nagu osad pealkirjad rumalalt märkisid. Tüüp oli juba enne kristlane, Siwoniga koos tubli samariitlane nagu me Miaga alati narrime. Ta ei ole oma usu osas sama häälekas, kui Siwon, aga ilmselgelt kuulub ta härraste kpop misjonäride kampa. Tema ja Siwon on nii öelda Suju esikristlased ja plakatipoisid.
  • Kyuhyun: nelipühilane, nagu öeldud, new born christian. Küll temaga oli lihtne, võrreldes kõigi teistega (miinus Eunhyuk). Käinud juba oma kiriku lasteaias ja eelkoolis ja kuulus ka enne debüüti mõnda aega oma kiriku nõukogusse. Nelipühilus paneb rõhku ka isiklikule kogemusele Jumalaga ja võib vist öelda, et Kyuhyunil on see olemas. Ma arvan, et ta on väga religioosne, aga et usk on alati temaga olnud, et see usk on osake temast, ei näe ta põhjust, miks ta peaks sellest suure numbri tegema.
  • Henry: ainuke liige peale Zhou Mi, kelle uskumuste kohta pole midagi öeldud. Religiooni koha peal oli tema profiilides märgitud lauism. Tõlgendame seda, kuidas tahame.

Ja nüüd olen ma ametlikult väsinud.
Ma kulutasin selle kõige kirjutamisele ja (suuresti tulemusetu, arvestades algsihte) uurimistöö peale selgelt liiga palju aega. Tunde ja tunde, kui aus olla. Aish, miks on Sujus 15 liiget! Aga religioon on üks teema, mis on mulle alati huvi pakkunud. Ja sujud, neist ei saa mul loodetavasti veel mitu aastat küllalt. Eks ma proovin selle teemaga veel sügavamale kaevuda.
Iidolimaailmast ja religioonist annaks veel nii palju kirjutada ning päris mitme nurga alt sealjuures. Aga jäägu see koos kõigi nende teiste ütlemata asjadega järgmisteks kordadeks.


6 comments:

  1. Ossa Juudas, Liisa on tõesti tublilt researchi teinud. Pikk uurimustöö :D
    Huvitav laupäeva hommikune lugemine.

    Ma kunagi ka üritasin uurida nende usulise kuuluvuse kohta, aga tõesti, kindlat infot on üsna raske leida.

    Siwon~

    Maybe one day we'll be christians too :D

    ReplyDelete
  2. Ausalt, mu oli seda kirjutades tunne küll, nagu kribaks ma mingit esseed või uurismutööd. Kohe ära väsitas.

    Kui me tahame kiriklike laulatusi (nagu meie tulevades musirullikesed ilmselt soovivad), ei jää meil muud üle kui end leeritada ja ristida lasta.

    ReplyDelete
  3. Wowowowowow, päris hull, ma küll ei viitsiks XD
    Aga huvitav oli küll, aitäh, ise ei pea nüüd otsima ^^ (sest ma oleks ju täiega viitsinud..)

    ReplyDelete
  4. Kui ma oleks teadnud, kui kaua see aega võtab, poleks ma üldse alustanud.
    Lol, tegelikult oli mul algselt plaanis panna kirja vaid nimi ja taha usulahk, aga kuidagi juhtus nii, et ma kukkusin peaaegu kõiki analüüsima. Fangirli asi, mis teha.

    ReplyDelete
  5. Meie tulevased musikesed *teeb kulmudega nagu Siwon*

    Kas me oleme tulevased luterlased?
    (kindlasti protestandid eks?)

    ReplyDelete
  6. Eesti oludes on üsna tõenäoline küll, et sa valid oma kirikuks luterliku kiriku. Teised protestantlikud lahud on ju suht vähemuses.

    ReplyDelete